Juris Kunnoss “Dzejoļi 1995 – 1999 un par viņu”

image Juris Kunnoss – tas ir pagalam banāls, labi pazīstams un diezgan bēdīgs stāsts. Kunnosam dzīves laikā iznāca četri dzejoļu krājumi, teksti bija gana savdabīgi un kolorīti, lai autors būtu „plaši pazīstams šaurā lokā”, viņa dzeja tika augstu vērtēta, bet faktiski tā arī ne reizi neizvērtēta (par katru krājumu parādījās vien nedaudzas recenzijas; viņa dzeja lielākoties tika traktēta kā īpatnēja, taču galīgi perifēriska parādība). Pēc tam Kunnoss dzejoja un dzēra, lēni, toties pedantiski nodzerdamies, bet, kad Kunnoss bija pagalam, visi uzreiz attapās: jā, tā tak tīra manta… Un ne jau tikai vērtētāji – jau labu laiku ar Kunnosa poētiku saistītas acīmredzamas zemstrāvas dzejā (atliek iemest aci, piemēram, Gaiķu Māra pantos, lai saprastu, par ko ir runa). Apmēram tā – turklāt šis drūmais stāsts lieliski iekļaujas literārā procesa loģikā un nu pārtapis par tādu kā nepieciešamu literārā procesa mežģīni.

Juris Kunnoss pie piektā dzejoļu krājuma Dzejoļi 1995 – 1999 un par viņu (Jaunā Daugava; sastādītāja Austra Gaigala) ticis gadus astoņus pēc nāves. Grāmata patiešām uzmanības un atzinības vērta. Ap 500 Kunnosa tekstu, kas papildināti ar autora rokrakstiem, bērnības zīmējumiem (interesanti, kā tie saglabājušies?) un fotogrāfijām. Turklāt tajā lasāmi teksti, kurus piektajai dzejoļu grāmatai atlasījis pats autors – kā teikts mazajā un pārmēru konspektīvajā priekšvārdā, Kunnoss domājis par nākamo krājumu, pamazām vācis kopā dzejoļus, runājis ar izdevēju. Nav gan zināms, kādu autors krājumu iztēlojies un kādi beigu galā būtu bijuši atlases principi, tāpēc ievietoti visi teksti sarakstīšanas secībā (Kunnoss mēdza datēt dzejoļus). Drusku pārsteidzoši likās, ka starp daudzajām fotogrāfijām neviena nav no deviņdesmitajiem gadiem – laikposma, kad dzejoļi sacerēti. Kā pastāstīja sastādītāja, izrādās, deviņdesmitajos gados tapušas vien tipiskas portretbildes, paredzētas dzejoļu publikācijām presē, – un šādas sterilas fotogrāfijas nekādi neiederētos grāmatas vizuālajā koncepcijā, kas rāda Kunnosu kā ļoti cilvēcisku poētu. Īsti vietā arī Andras Otto sīkiem ķiņķēziņiem piesātinātie, drusku nostalģiskie (zaudētā paradīze allaž paturama prātā kā fons) zīmējumi. Starp citu, arī Kunnoss savulaik izteicies, ka dzejoļu krājumu iecerējis ilustrēt ar Otto zīmējumiem, gan piebilstot, ka grāmatā jābūt labi daudz mākslas, bet maz teksta. Beigu galā – plaša un ļoti pamatīga Austras Gaigalas apcere par Kunnosa dzīvi un dzeju, kurā autorei patiešām labi paveicies parādīt Kunnosu kā personību. Vārdu sakot, grāmata veiksmīgi izlīkumo pa šauro taciņu starp oriģināldzejas krājumu un pēcnāves „atskaites izdevumu”, kas viedots pēc principa „no nepublicētā”, – to var gan lasīt kā „parastu” dzejoļu krājumu, gan arī izmantot kā atspēriena punktu tālākiem Kunnosa daiļrades pētījumiem. Drusku piepalīdzētu pārskatāma bibliogrāfija, kaut gan būtībā visas svarīgākās norādes uz Kunnosa publikācijām un apcerēm par Kunnosu atrodamas pēcvārda zemsvītras piezīmēs, savukārt satura rādītāja trūkums man tā arī palika liela mīkla.

Punktu Kunnosa grāmatai pieliek vārds „priex” uz pakaļvāka. Viņa dzīves beidzamie gadi patiesi nebija no priecīgākajiem, tomēr panti caurausti ar apskaužami priecīgu pasaules skatījumu. Tālāk pieklātos runāt, piemēram, par dzeršanu dzejojot un dzejošanu dzerot kā dzīves mākslu, gaistošo šņabi pārdestilējot vēl gaistošākās teorētiskās konstrukcijās – kā tas tiek darīts, analizējot Jerofejeva Maskavu – Petuški (Tīrona Gailīši, neraugoties uz teorētisko pamatojumu, kas nekā nepamato, man liekas reti neveiksmīgi un aiz matiem pievilkti), turklāt darīts tik aizrautīgi, ka nav skaidrs, kālab neviens godīgs dzērājdzejnieks par šādām izklaidēm nav iebraucis kādam teorētiķim purnā. Manuprāt, tās ir pēdīgās aplamības – dzeršanā, visviens, ar apzinātu vai neapzinātu protestu vai vispār bez tā, ne smakas no dzīves mākslas.

Karogs, 10.2007

Advertisements

Komentēt

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Mainīt )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Mainīt )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Mainīt )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Mainīt )

Connecting to %s