Arvīds Dinijs Deģis “Siržu bokss”

Arvīds Dinijs Deģis Siržu bokss Uzreiz jāsaka, ka Arvīda Dinija Deģa dzejoļu krājums Siržu bokss (Passion Book) piederīga kuriozu sfērai. Vispirmām kārtām par to parūpējies pats poēts (noprotams, ka viņš arī izdevējs), uzcītīgi „pozicionēdams” grāmatu kā tikai un vienīgi erotisko dzeju. Mūslaikos erotika ir gluži pašsaprotama, visviens, proziska vai poētiska teksta sastāvdaļa – un nudien neredzu jēgu izcelt kādu tekstu tikai tāpēc, ka tajā dominē erotiskā tēma. Protams, te var iebilst, ka pastāv grāmatas mārketings, jau piesauktā pozicionēšana un tamlīdzīgas būšanas, bet arī šādas izrīcības liekas stipri bezjēdzīgas tirgū, kur grāmatas eksemplāru skaits rēķināms labi ja dažos simtos.

Uz pirmā vāka – balts uz melna: „Tikai pieaugušajiem.” Grāmata ieplēvēta kā kārtīgs porņuks, „lai ar to kā ar karstām oglēm neapdedzinātos bērni” (tā paskaidrots priekšvārdā). Uz ceturtā – draudi un solījumi: „Šī grāmata noteikti kļūs par retumu un deficītu. [..] ..un Jūsu mīlas dzīve atplauks no jauna.” Štrunts par to, katrs var reklamēties pēc savas gaumes un saprašanas, bet komiskākais ir tas, ka, izrādās, Siržu boksa patiesā „vieta Tavā mājas bibliotēkā” esot kaut kur starp Virzas Biķeri, Čaku, Ziedoni, Baltvilku un citiem letiņu klasiķiem, pa vidam nez kāpēc apgalvojot, ka Biķeris esot deficīts un piesaucot kaut kādus mistiskus šo autoru „kases panākumus”. Vienvārdsakot – zvērā. Dzīvs klasiķis, kases panākumiem bagāts, šepat degungalā.

Tālāk – priekšvārds: „Jums – kaunīgi sarkstošie puritāņi [..] – es metu šo izaicinājuma cimdu ar kairi dzelošu ziedu.” Ar to vis nepietiek: „…šī grāmata nav uzskatāma par provokāciju vai niekkalbja literāro eksperimentu, bet gan par pretenziju uz pilnvērtīgu mākslas darbu.” Un, ja arī ar to par maz, tad: „Autors apzinās, ka ar šīs grāmatas laišanu tautās varētu izpelnīties nievājošas, sarkastiskas piezīmes vai nepelnītu kritiku, iespējams, ka akmeņus metīšot tieši tie, kas paši nav augsti tikumīgi, bet ir iekšēji izkurtējuši.”

Tiktāl par iesaiņojumu, kas var sagādāt vairāk uzjautrinošu brīžu nekā paši panti. Runājot par saturu – es lieliski apzinos, ka neesmu augsti tikumīgs, bet esmu iekšēji izkurtējis, tāpēc bliezīšu ar akmeni un teikšu, ka Siržu boksā no „pilnvērtīga mākslas darba” ne smakas, toties pretenziju pārmēru daudz. Ir – puslīdz sakarīga sadzīviska rīmēšana. Dažs tantuks rīmē par rudzupuķēm un dzērvju kāšiem, Deģis – par „grēku kulto vētru” un aizsalušām pīzdām, atšķirība vien tā, ka Siržu boksā bagātīgās devās izbārstīta ironija. Tā stutē, piemēram, Pikanto dzeju kopu, kurā nerātnās dainas apspēlētas itin talantīgi, kaut gan pārāk bieži autoram nojūk ritms. Lāgiem patīkami disonējoši nodžinkst kāda gluži vai liriska nots (Tavas smaržas pēddzinis); manuprāt, arī „gotiskajiem pantiem” Aiz laika un telpas nav ne vainas – ja ne citādi, gotiski manierīgā un drūmā poētika tajos ievērota konsekventi. Cituviet autoram pat izdodas attaisnot pretenzijas uz erotisko dzeju – teiksim, Tavās mēnešreizēs ar „sarkanarmiešiem purpura mēteļos” un „tuvplānu”, kurā „debesu zvani atspīd asiņu lāmās”, bet uzreiz nākamajā rindā viņš bildi neglābjami samaitā ar bezjēdzīgu „vidējo plānu”, kurā „mīļākais vārtās apjukumā”. Tas vispār raksturīgs Siržu boksam – kolīdz pazib kāda veiksmīga metafora , autors uzreiz to steidzīgi nogalē ar kādu banalitāti; kolīdz ieskanas ritms, tas tiek sabojāts ar galīgi nesakarīgām atskaņām, bet, ja atskaņas neizdodas atrast, var droši bliezt uz priekšu pagalam prozisku tekstu, kas nez kāpēc saskaldīts īsās rindiņās. Tādējādi, teiksim, garākais dzejojums Biklais donžuāns pārvēršas prastā savārstījumā.

Kopumā – ja Siržu boksu uztver kā sadzīvisku rīmēšanu, tas labi iekļaujas amatieriskās dzejas kontekstā, aizpildīdams tajā dažu tukšu robu. Savukārt, ja uztveram nopietni autora pretenzijas, seko „vētraini aplausi, kas pāriet ovācijās” – par reti efektīgu izgāšanos.

Karogs, 09.2007

Advertisements

Komentēt

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Mainīt )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Mainīt )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Mainīt )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Mainīt )

Connecting to %s