Imants Ziedonis “ne tas kādam jāzina”

image Klasiķi izklaidējas visādos veidos. Teikt, ka Imanta Ziedoņa grāmatā ne tas kādam jāzina (Pētergailis; sastādītāja Anita Rožkalne) apkopoti ceļojumu apraksti, būtu stipri vien aplami, kaut gan ceļojumu stāsti tur patiesi ir, kopskaitā vairāk nekā trīsdesmit: Itālija, Usūrija, Stokholma, Amsterdama, Tadžikija, Filipīnas, Austrālija u. c. Taču, atšķirībā no ceļojumu apraksta žanra kanoniem (atcerēsimies, ka padomju laikos tas tika itin aktīvi kultivēts un var runāt par stabilu žanra tradīciju, kuru gan mūsdienās nomaitājuši primitīvie avīžu apcerējumi, kas rakstīti pēc principa – biju tur, redzēju to, apēdu šito un nopirku to) un, protams, saskanā ar savas daiļrades principiem, Ziedonis ceļojumu stāstiņus sāk no ačgārnās puses – no nebūtiskā, garāmslīdošā, gaistošā. Ļoti reti samanāmi mēģinājumi iedziļināties apciemotās valsts vēsturē, kultūrā vai specifikā. Vēl retāk gadās vides apraksti. To vietā – gandrīz nejauši iespaidi, impresijas, skices, atmiņu uzplaiksnījumi. Apmēram tas, kas kaut kādu mīklainu iemeslu dēļ iespiežas cilvēka apziņā, ja viņam gadās pabūt svešā pusē. Gluži vai jāsaka – „nekā sevišķa” (gan atceroties, ka grāmatai nav nekādu pretenziju uz „sevišķumu”), bet tomēr – kāpēc paliek pēcgarša, ka grāmatā „kaut kas ir”? Un – kas ir šis „kaut kas”? Visdrīzāk tas varētu būt patīkamais „ziedoniskais” haoss, it kā autors būt sametis vienā putras katlā savus atmiņu fragmentus, pamatīgi samaisījis un pats vēl nobrīnījies, kas viņam beigu galā saveidojies (tieši tāpēc grāmata, kas Ziedoņa daiļrades kontekstā nebūt nav no nozīmīgākajām, vedina meklēt paralēles ar citiem viņa darbiem). Turklāt pie putras poda maisīšanas savu roku pielikuši arī izdevēji, papildinot grāmatu ar sarunu fragmentiem (neaizmirstot pieminēt arī to, kas grāmatā nav iekļāvies, jo gluži vienkārši pazudis), fotogrāfijām, komentāriem, autora rokrakstiem.

Karogs, 07.2005

Advertisements

Komentēt

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Mainīt )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Mainīt )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Mainīt )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Mainīt )

Connecting to %s