Kolbergs citā skatā

image

Andris Kolbergs. Pulkstenis ar atpakaļgaitu. A. K. A. Jūrmalā, 2002

Joprojām nebeidzu brīnīties: kā tas var būt, ka latviešu literatūra visā tās vēsturē spējusi radīt vienu vienīgu detektīvžanra profesionāli – Andri Kolbergu. Citu rakstnieku viesošanās šajās teritorijās parasti ir diezgan diletantiska. Starp citu, der atcerēties kritikas reakciju – Kolberga apcerētāji vienā balsī tiekušies iegalvot, ka viņš neraksta detektīvus – Kolberga romāni esot “kaut kas vairāk”. Aplamība, kuras cilme meklējama, no vienas puses, trūcīgajās zināšanās par detektīva specifiku, no otras – nedaudzajos pagalam plakanajos latviešu detektīvos, kas vienā rāvienā spēj samaitāt priekšstatu par visu žanru. Īstenībā Kolbergs tikai patiesi profesionālā līmenī izmantoja tās iespējas, ko piedāvā detektīvs.

Kāpēc detektīvs nīka un vārguļoja padomju laikos – tas it kā būtu skaidrs. Bet kāpēc patlaban it nekas neliecina par detektīva atdzimšanu – galīgi nav skaidrs. Visriņķī vienvienīgi vurdalaki un korumpanti, dzīvi sižeti klejo pa ielām un laikrakstu slejām, bet detektīvā joprojām brēcošs vakuumus, vien lāgiem pavīd kāds teksts, kuru uzreiz gribas likt kuriozu plauktiņa. Īstenībā atkal tikai Kolbergs izmantoja realitātes piedāvātās iespējas, deviņdesmitajos gados publicēdams divus romānus – Civilizēto krokodilu sindromu (1993) un Meklējiet sievieti (1996), kuros viss kā pienākas – līķi, kā jau tas Kolbergam raksturīgi, pieticīgi ticamās devās, VDK un PSKP pārtop starptautiskās biznesa firmās, snaikstās Krievijas izlūkdienestu garās rokas, rosās mafija un korumpanti utt.

Pēc šiem diviem romāniem – klusums. Šķita jau, ka Kolbergs no literatūras pačibējis un pievērsies citām būšanām. Katrā ziņā – savulaik viņa romāni iznāca ik pēc pāris gadiem. Nu pēc ilgāka pārtraukuma – Pulkstenis ar atpakaļgaitu. No pirmā acu uzmetiena romāns galīgi netipisks Kolbergam. Vismaz – Kolbergs citā skatā. Parasti Kolbergu interesējušas aktualitātes, turpretī Pulkstenī ar atpakaļgaitu darbība lielākoties noris 1918. – 1919. gadā. Uzreiz gan jāpiebilst, ka tuvākas vai tālākas atkāpes pagātnē atrodamas katrā Kolberga romānā. Par noziedznieku nepiedzimst, noziegums nav arī mirklīgs impulss – jebkuram noziegumam ir gan sociāli, gan psiholoģiski cēloņi. Šo cēloņu izpēte Kolbergam šķiet daudz interesantāka nekā paša nozieguma atrisināšana. Tāpēc nepieciešamas vēsturiskās ekskursijas – un šoreiz ekskursija ir pamatīgāk izstrādāta.

Tātad – 1918. un 1919. gads, tikko beidzies 1. pasaules karš, Latvijā iestājušies juku laiki, ir vācu armija, ir nesen nodibinātā Latvijas armija, ir igauņu kuģi, kas apšauda Rīgu, ir Bermonts, ir Golcs, ir visādu krāsu latvieši, vienubrīd parādās Ulmanis, pazib arī dažas citas reālas vēsturiskas personas. Bet vēstures diriģētāji Kolbergu nekad nav interesējuši; daudz vairāk viņu saista “mazie cilvēki”, kas tiecas izsprukt no jukām ar veselu ādu. Lasītājam labi zināms, ka haosa laikmets drīz beigsies, tobrīd vēl stipri miglainās Latvijas valsts aprises gluži reāli parādīsies uz pasaules kartes, turpretī romāna varoņiem par to nav ne mazākās jausmas. Viņi vienkārši mēģina izdzīvot un, izmantojot juku laikmeta specifiku, izvilkt arī pilno lozi, t. i., tikt pie naudas un mantas. Šī stihiskā īpašuma dalīšana tad arī ir Kolberga romāna uzmanības centrā.

Vispār jau vēsturiskais detektīvs patlaban ir modes lieta. Bet Kolbergs nav nedz Eko, nedz Akuņins. Intelektuālās spēles un smadzeņu mežģīšana viņu nesaista (atcerēsimies, ka arī citos romānos Kolberga izmeklētāji neko daudz smadzenes nepiepūlēja, un parasti autors nozieguma atrisinājumu darīja zināmu lasītājam ātrāk nekā pie tā nonāca izmeklētājs). Tāpat nav nedz organizētās noziedzības, nedz sērijslepkavu, nedz smalki izplānotu saimniecisku afēru. Pat korupcija izpaužas pavisam pieticīgā skatā (policijas aģents apmaiņā pret nolaupītajām vērtībām ļauj izbēgt noziedzniekam). Viss ir pavisam vienkārši un zināmā mērā pat banāli. Rīkļurāvēju banda aplaupa juveliera Mendela Davidsona dzīvokli. Laupītājiem tik šauras pierītes, ka no tik garlaicīgiem tipiem sevi cienošs detektīvu rakstnieks muktu pa gabalu. Noziegumu izmeklē tikko dibinātās Latvijas policijas aģents Siliņš ar savu palīgu Ēriku Vālu, kura skatījumā tad arī pasniegtas visas romāna norises.

Kā jau teikts, Kolberga izmeklētājiem smadzeņu darbināšana šķiet diezgan nepiedienīga nodarbošanās. Spožas idejas var ienākt prātā dzērumā, bet vēl svarīgākas ir spēcīgas kājas, lai apstaigātu Rīgu, pa ceļam iepazīstinot ar juku laikmeta Rīgas topogrāfiju arī lasītāju, tāpat nekāk par ļaunu prasme orientēties meitu mājās. Un te nu Kolbergs klāj galdā savus trumpjus. Tostarp, piemēram, stāsti par jau pieminēto stihisko īpašuma pārdalīšanu: aplaupītais Davidsons no kāda zaldāta ir izblēdījis milzīgu dārgakmeni (komplektā Kolbergs nolasa mazu lekciju par dārgakmeņiem, kas atsauc atmiņā romānu Atraitne janvārī, kurā daudz tika stāstīts par dārgakmeņiem). Arī zaldāts pie dārgakmeņa, protams, nav ticis godīgā ceļā. Davidsona dēls paklusām veido savas afēras, bet meitas līgavainis sadomājis aptīt ap pirkstu visus. Tāpat aģents Siliņš cer nepalikt tukšā. Otrs trumpis – Kolberga gluži vai etnogrāfiskā precizitāte. Ja tiek vēstīts, ka igauņu kuģi apšauda Rīgu, tad autors pasaka arī, kuras ēkas nosvilst. Ja sižetā iejaucas policists – visviens, vai tiek ķerts prasts zirgu zaglis, vai bruņoti laupītāji –, policijas darba metodika restaurēta līdz vissīkākajām detaļām. Turklāt Davidsona veikala aplaupīšanai ir arī ietvars, kas krietni paplašina romāna telpu: Ērika Vāla biogrāfija pirms un pēc romāna centrālā notikuma – dzīve Vācijā, gūstekņu nometnē, un piedalīšanās cīņās ar Bermontu. Neņemos spriest, cik adekvāti atveidoti vēstures notikumi, taču, zinot Kolberga sīkumaino precizitāti detaļās, šķiet, ka viņa vēstures bildēm vajadzētu uzticēties.

Diena, 24.05.2002

_____________________________

Vēl par Andri Kolbergu:

_____________________________

Komentēt

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Mainīt )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Mainīt )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Mainīt )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Mainīt )

Connecting to %s