Arturs Kronbergs “Ieplānotā spēlīte”

Nacionālais erotiskās literatūras paraugs

Arturs Kronbergs. Ieplānotā spēlīte. Stāsti. R., Simts Punkti, 1995

Latviešu oriģinālprozas procesam mēģinu sekot cītīgi, tomēr palaikam kāda grāmata paslīd garām nepamanīta. Tā tas bija arī ar Artūra Kronberga īsprozas krājumu Ieplānotā spēlīte, kuru man nupat laipni piesūtīja izdevēji. Taču uzreiz jāsaka, ka uz šo laipnību nāksies atbildēt ja ne gluži ar rupjību, tad vismaz ar dažiem visai ironiskiem vārdiem.

No pirmā acu uzmetiena grāmata liekas iespaidīga un patiesi ievērības cienīga. Jo sevišķi — Ievas Markēvičas-Carukas ilustrācijas, precīzāk, viņas zīmējumu cikli Deja un Karmena, kas izmantoti ilustrācijām. Vietumis jūtams kaut kas stilizēti arhaisks, varbūt kādi elementi no krievu lubu bildēm, no Filonova, no krievu futūrisma grāmatu mākslas; iespējama ir arī Pikaso klātbūtne — un, kontrasta labad, aus­trumnieciski apaļīgas divdomības. Vārdu sakot, eklektika gadsimta nogales stilā. Arī Olesa Caruka grāmatas dizains nenoliedzami efektīgs.

Taču pati Artūra Kronberga „proza" diez vai pelnījusi šo mākslinieciski un poligrāfiski augstvērtīgo ietvaru. Jēdzienu „proza" es šoreiz lieku pēdiņās, jo grāmatā apkopotajiem rak­stījumiem ar literatūru vai vismaz ar triviālo literatūru ir ļoti attāls sakars. Ieplānotā spēlīte, šķiet, būtu jāuztver kā pir­mais nacionālais erotiskās literatūras paraugs.

Līdz šim vienīgi Visvaldis Lāms, pēcāk Zigmunds Skujiņš retumis atļāvās kādu mēreni erotizētu pasāžu. Tagad rakstītāju jaunākās paaudzes beidzot skata cilvēku gan no augšas, gan no apakšas un atklāj erotiku. Piebildīsim, erotiku kā mākslu.

Bez šaubām, erotika ir nesaraujami saistīta ar literatūru. Kaut vai tāpēc, ka tās trūkums visdrīzāk liecina par pašas lite­ratūras impotenci. Atcerēsimies Henriju Milleru, Fīlipu Rotu un Nabokovu, kuru sākotnēji šķietami šokējošie un daudzviet aizliegtie romāni būtībā transformēja visu XX gadsimta lite­ratūru. Un tomēr — erotika ir augsta māksla. Erotiskā proza vispirmām kārtām ir proza, un tikai tad jājautā, vai tā ir ero­tiska vai kāda cita. Tāpat nav šaubu, ka nepieciešami arī Emanuēlas Arsānas vai Ksavjēras Holanderes līmeņa lasāmgabali. Taču nedomāju, ka šai jomā vajadzētu pastāvēt kādiem ētiskas vai morālas dabas kritērijiem. Vienīgais kritērijs — autora profesionālisms.

No profesionālisma Ieplānotajā spēlītē nav ne miņas. Grāmatā apkopoti aptuveni 40 lielākoties pāris lappušu gari lasāmgabaliņi. Tajos, protams, ir Viņš un Viņa, un tad nu viņi mīlējās visvisādos veidos. Piemēram, vilcienam stāvot stacijā pie kupejas loga — lai savs prieciņš tiek arī skatītājiem. Piemēram, Viņš mīlējās ar galīgi debilu, taču citādi visai pie­vilcīgu meiču. Viņš izvaro viņu; Viņa izvaro Viņu. Dažkārt mīlas priekos iesaistās arī trešā, ceturtā utt. persona. Vienu­brīd aktīvi darbojas pat suns. Cituviet Viņa pavedina gan tētiņu, gan dēliņu, lai noslēgumā priecīgi noraudzītos tēviņu cīņās. Visbiežāk šie pastāstiņi ir mīlas akta tehniskais apraksts, nerūpējoties ne par niansēm, ne erotisko ironiju, kas šai jomā ir ļoti būtiska. Kopumā visa šī padarīšana atgādina tīnīša ero­tiskās fantāzijas, kuras viņš, pie sevis kaifodams, nez kāpēc izli­cis uz papīra. Arī to varētu saprast, bet — vai nu uzreiz bija jāizdod cietos vākos, uz laba papīra, ar talantīgu mākslinieku ilustrācijām.

Šujmašīna īstenībā ir ļoti erotiska ietaise. Adatiņa šaudās augšā-lejā, augšā-lejā, eleganti, precīzi, nenogurstoši, bez jebkādiem mīlas sviedriem. Iespējams, prozas lielmeistars šujmašīnas darbību spējīgs aprakstīt kā tik erotisku procesu, ka lasītājs uzreiz iegrims zemjostas problēmās līdz ausim. Taču Artūrs Kronbergs ir izvēlējies pretējo variantu: viņš augsto erotikas mākslu ir pārtapinājis tādā kā šujmašīnas darbības tehniskā aprakstā.

Diena, 15.05.1996

Advertisements

Komentēt

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Mainīt )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Mainīt )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Mainīt )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Mainīt )

Connecting to %s